amaxofobia

Només de pensar que has de conduir et poses nerviós? D’ençà aquell accident que vas tenir et sents incapaç de conduir el teu cotxe? Et bloqueges davant del volant? Si pensaments com aquest t’envaeixen cada vegada que has d’agafar el cotxe estàs davant d’un problema més habitual del què podries pensar: l’amaxofobia.

L’amaxofobia ve del grec fobos (pànic) i amaxo (carro) i fa referència a la por intensa i incapacitat que experimenten algunes persones abans i, sobretot, durant l’acte de conduir. Fins i tot simplement només pensant que han d’agafar el cotxe. De fet, un terç de la població del nostre país pateix aquesta fòbia, dels quals, un 6% la pateix de forma aguda i és incapaç de posar-se al volant d’un vehicle.

Aquesta fòbia acostuma a anar acompanyada de mal sons, ansietat, sudoració, rigidesa muscular, pensaments negatius o catastrofistes, etc… I en el seu grau més extrem pot convertir-se en una por paralitzant que limita a les persones en la seva vida quotidiana.

Les causes que generen amaxofobia poden ser molt diverses i, a diferència del què es pugui pensar, no sempre tenen a veure amb el fet d’haver sofert un accident de tràfic. Moltes vegades pot ser degut al fet de viure enmig l’estrès de les grans ciutats que provoca que molta gent prefereixi desplaçar-se amb transport públic, cosa que els fa perdre la confiança davant del volant cada vegada que han d’agafar el cotxe. D’altres, pot estar relacionat amb el fet d’anar complint anys que provoca que els nostres nivells de preocupació augmentin: portar als teus fills al col·legi i plantejar-te la possibilitat de tenir un accident amb ells a bord, la por a patir un infart en carretera si ja has tingut un accident cardiovascular previ… Hi ha molts factors que poden acabar generant en nosaltres un quadre d’amaxofobia.

Però malgrat sigui un trastorn que a vegades ens pot arribar a paralitzar pot superar-se. La clau: els pensaments positius. En primer lloc és important tenir la voluntat de voler canviar l’hàbit. En segon lloc, es bo calibrar la teva por per saber quines són les situacions que et generen més por. I, en tercer lloc, entrena la teva ment i aprèn a gestionar els símptomes. Com? Detecta els pensaments irracionals. Pren consciència de quins són els pensaments que et limiten cada vegada que apareguin, escriu una llista i qüestiona’ls de la manera més objectiva possible. Fins a quin punt són reals, útils i si aquest tipus de pensament t’ajuden a superar la por a conduir. Hi ha tècniques de relaxació que et poden ajudar en aquest tràmit.

Aquí et resumim unes quantes estratègies per alliberar-te de la por a conduir:

– No jutgis la teva conducció, ni la dels altres. Tampoc et sentis jutjat. Confia i creeu en tu.
– No t’anticipis al què pot passar però no està passant. Posa a ratlla els teus pensaments i creences limitants.
– Practica diàriament les tècniques de relaxació i de gestió emocional que hagis escollit.
– Fes del teu vehicle un espai propi: porta’l net, ordenat, posa un ambientador agradable que t’agradi, algun detall personal… Prepara una llista de música que t’agradi, que et motivi, que et porti bons records i si cantes, millor!
– Gaudeix del trajecte i no pensis únicament en la destinació. Divideix el teu objectiu en petites metes.
– Verbalitza o narra la teva conducció, t’ajudarà a centrar l’atenció en el que veus i estàs fent, a la vegada que t’alleugerirà el teu nivell de tensió.
– Practica! Ja sigui en una autoescola amb un formador vial especialitzat o en el dia a dia de la teva conducció si ho prefereixes. Però el més important és que no evitis conduir.

Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà. Els camps necessaris estan marcats amb *